Radler avagy a sörmix feltalálása

A leghíresebb sörkeverék egy különös vészhelyzetnek köszönheti születését.

Franz Xaver Kugler egy pályaépítő munkás az 1920.-as években a München-Holzkirchen vonalon dolgozott. A kemény fizikai munkát végző embereket gyötörte a szomjúság és a legközelebbi sörkimérés ugyancsak messze volt, ekkor gondolt egy bátrat főhősünk és  elkezdett  a Daisenhof vasúti kantinból lovas kocsin sört szállítani a munkásoknak. Egyszer megelégelte az oda-vissza furikázást és egy fabódéban sörlerakatot nyitott, ami annyira jól ment, hogy mire 1897-ben elkészült a vasút Kugler már egy igen tekintélyes a Waldgastäte nevű erdei sörözővel dicsekedhetett, melyet nemsokára „Kugler Alm” névre keresztelt át. A vendéglőt igen népszerű lett a müncheni kirándulók körében.

Az első világháborút követően népszerű lett a kerékpározás, az erdei piknikezés is. A kerekesek kedvéért – és persze forgalma növelése érdekében – Kugler kiépítetett egy árnyas erdei bicikli utat, amelynek végén  pont az ő vendéglője volt található.  Egyre szívesebben kirándultak a városi polgárok az új biciklis úton.  Egy szép nyári vasárnapon 13 ezer kerekpáros érkezett a Kugler Alm vendéglőhöz és persze mindegyik sörrel kívánta szomját oltani!  A vendéglő készletei rohamosan fogyásnak indultak, amikor is  a ravasz vendéglős szorult helyzetében kitalálta, hogy a barna sört összekeveri a nagy mennyiségben raktáron lévő citromos limonádéval . Ezzel  megmentette a helyzetet és egyben „feltalálta „ az első  sörmixet, amelyet mindjárt el is nevezett  „Radler Massnak” azaz kerekezőpintnek.

Az ötlet nagy sikert aratott a biciklis kirándulók körében és persze a többi müncheni vendéglős is átvette a Radler készítésének receptjét. Lassan egész Németországban sikk lett citromos Radlert inni, de a nagyüzemi gyártása csak 1933-tól a sör szabályok változása után indulhatott meg. Azóta számtalan sörkoktél született, de egyik népszerűsége sem közelítette meg a radlerét!